اخبار   
 

 برخی نهادها به دلیل وابستگی درآمدی به ساخت‌وساز...

برخی نهادها به دلیل وابستگی درآمدی به ساخت‌وساز در اعمال مقرارت سخت‌گیرانه با سازنده‌ها مراعات می‌کنند
یک کارشناس و فعال صنعت ساختمان گفت: شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز، نگاه درآمدزایی را اولویت قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که شهرداری برای در امان ماندن درآمدهای...

گروه مسکن- یک کارشناس و فعال صنعت ساختمان گفت: شهرداری و سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز، نگاه درآمدزایی را اولویت قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که شهرداری برای در امان ماندن درآمدهای حاصل از دریافت عوارض ساخت، اشتیاقی به اعمال مقررات سخت‌گیرانه نشان نمی‌دهد تا مبادا افرادی که برای دریافت پروانه ساختمانی مراجعه می‌کنند، دلسرد شوند.
سازمان نظام مهندسی نیز به‌صورت نیم‌بند فقط تعدادی از ساخت‌وسازها را مشمول رعایت شناسنامه‌فنی کرده است که البته این طرح اگر برای سازمان درآمدزا نبود، اجرا نمی‌شد.
علی‌اصغر کیهانی که طی سه سال گذشته نقش بازوی مشاوره‌ای دولت در تصویب آیین‌نامه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را برعهده داشته، درباره برخی دعواها پیرامون شناسنامه‌فنی ساختمان و ناهماهنگی‌هایی که بین شهرداری تهران و سازمان نظام‌مهندسی بر سر نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز وجود دارد، به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اخیرا سازمان نظام مهندسی برای مشارکت در صدور شناسنامه فنی ساختمان به‌خاطر امکان برقراری یک درآمد جدید برای اعضای نظام مهندسی علاقه نشان داده است، هرچند در سال‌های گذشته نظام مهندسی هر بار که بحث نظارت بر مقررات ساخت و ساز به میان می‌آمد، اعلام می‌کرد که با تعرفه‌های موجود ساختمان‌ها را نظافت هم نمی‌کنند تا چه رسد به نظارت؛
اما از زمانی‌که شناسنامه فنی ساختمان به‌عنوان برنامه‌ای مستقل درکنار مسوولیت‌های نظارتی مطرح و این فرصت فراهم شده است که نظام مهندسی بتواند برای تنظیم شناسنامه فنی ساختمان وجوهی مازاد بر تعرفه‌های موجود از مردم اخذ کند، اشتیاق بیشتری برای همکاری با این طرح پیدا کرده‌اند.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی می‌گوید، قوانین نظارت بر کیفیت ساخت‌وسازها ربطی به متراژ ندارد و این گام مثبتی است؛ اما نباید فراموش کنیم که معاف کردن صدور شناسنامه برای ساختمان‌های زیر 3000متر مربع نیز قبلا پیشنهاد نظام مهندسی بود، بنابراین باید سیاست یک بام و دو هوا را در بحث مقاوم‌سازی کنار بگذاریم و بسته به منافعی که به سازمان متبوع ما می‌رسد درباره مقاوم سازی و رعایت استانداردهای ساخت‌وساز تصمیم‌گیری نکنیم.
وی ادامه داد: هم‌اکنون سازمان نظام مهندسی اندکی به سمت رعایت استانداردهای ساخت و ساز تمایل پیدا کرده است. چرخ‌های مالی شهرداری را سازنده‌ها حرکت می‌دهند کیهانی همچنین گفت: شهرداری تهران با این تصور که هرگونه اعمال مقررات سخت‌گیرانه باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران از حضور در عرصه ساخت‌وساز تهران خواهد شد، اشتیاقی برای همکاری با این طرح نشان نمی‌دهد و نمی‌خواهد مشتریانی که برای اخذ پروانه ساختمانی مراجعه کرده‌اند از ساخت‌وساز در شهر تهران دلسرد شوند.
به گفته وی، در شهرداری به سازندگان ساختمان به چشم کسانی که چرخ ‌های مالی شهرداری را می‌گردانند، نگاه می‌شود و وقتی در شهرداری، عوارض صادره از پروانه‌های ساختمانی و تغییر کاربری‌ها بخش قابل توجهی از منابع مالی آنها را تشکیل دهد، شاهد کم توجهی به این قبیل مقررات خواهیم بود، اما باید توجه داشت که استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و رعایت مقررات فنی در مرحله اجرا حتما به معنی بالا رفتن قیمت تمام شده نیست، به همین خاطر سازندگان نباید از اجرای استاندارد نگران باشند.
مصالح‌ استاندارد گران نیستند
کیهانی سازمان‌هایی که در برابر رعایت استانداردهای ساخت‌وساز مسوولیت مستقیم دارند را سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ‌ها معرفی کرد که هر کدام در یکی از مراحل وظایفی بر عهده دارند.
وی عملکرد سازمان استاندارد را دراین باره خوب ارزیابی کرد و گفت: استاندارد توانسته است با شناسایی واحد‌های تولیدی مصالح ساختمانی و برقراری سیستم کنترل کیفیت و ممیزی و صدور گواهینامه استاندارد برای تولید انواع مصالح ساختمانی بسترهای لازم برای تولید مصالح استاندارد را فراهم کند و در حال حاضر برابر آمارهای منتشره ظرفیت واحدهای تولید مصالح ساختمانی دارای گواهینامه استاندارد متناسب با نیاز جامعه است.
این کارشناس مشکل اصلی شهر تهران را نظام درآمدی شهرداری تهران معرفی کرد و گفت: شهرداری که مهم‌ترین نهاد نظارتی در ساخت‌وساز است و می‌تواند در مرحله صدور پایان کار این نظارت را عملی کند، به بخش ساخت‌وساز به‌عنوان یک ردیف درآمدی نگاه می‌کند؛ بنابراین برای اعمال مقررات کنترلی استانداردهای ساخت‌وساز همواره نیم نگاهی به ته مانده حساب خود دارد و متناسب با وضعیت بودجه‌ای که دارد، تصمیم می‌گیرد.
این تولیدکننده بتن استاندارد با توجه به تجربه تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد گفت: به‌رغم اینکه درسه سال گذشته قیمت سیمان40 درصد رشد داشته؛ اما قیمت بتن آماده استاندارد کاهش یافته است و در طول همین مدت نیز، کارخانجات بتن آماده به استانداردکردن محصول خود پرداخته‌اند، بنابراین این تصور که مصالح استاندارد گران‌تر هستند، واقعی نیست.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حال حاضر و از یک ماه اخیر، طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان مجددا پس از وقفه یک‌ساله در تهران به اجرا درآمد.
این طرح زمستان سال 86 برای اولین بار اجرا شد، اما چند ماه بعد به دلیل اختلاف نظر بین شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی، اجرای آن تعلیق شد.
  منبع : دنیای اقتصاد
  10:00   یکشنبه 2 خرداد 1389  
 نظرات